KBBA9

Sabtu, 25 Mac 2017

Rumah Sewa hampir terbakar!

As salam dan hai semua..

Hari ni sabtu 25 mac 2017... memandangkan waktu cuti jadi aku putuskan untuk keluar merayap kejap. Tapi entah kenapa tiba-tiba rasa berat nak tinggal rumah sewa macam tu je. Jadi aku fikir nak keluar lambat sikit la. Kemas-kemas bilik dulu ke,masak ke(goreng telur ayam je pun)..

Sejak kerja ni..aku memang cepat sikit letih.. nak keluar berjalan pun jarang-jarang la. Geng pun takde sangat. Lepas siap semua kerja. Badan dah melekit...memang tiba masa nak mandi laaa... dengan dah bertowel bagai tu, aku tetiba je terbau benda terbakar.. ingatkan sampah orang bakar kat luar.. tapi bau dia kuat kot. Buka je pintu tandas... punya la cuak kejap aku bila nampak shower eletrik rumah sewa aku ni terbakar! boleh tahan gak la api dia. Aku risau api tu marak ke bumbung rumah sebab bumbung tandas tu bukan jenis batu ke apa.. (tak tau nak sebut apa..hahaha)


Benda pertama aku buat, tutup plug shower tu..plug tu ada kat luar sebelah pintu tandas. Bila dah tutup.. aku  simbah air terus kat shower yang dah terbakar tu. haha.. nasib baik aku tutup eletrik dulu.. kalo aku panik terus simbah air kat shower tu dengan tak tutup plug tak memasal je keras kejung aku.

Alhamdulillah api berjaya padam.. aku tunggu sekejap takut api naik balik atau ada benda eletronik kat dalam shower tu meletup...bila rasa cam selamat je.. aku tengok la apa punca shower tu terbakar.
Rupa-rupanya yang terbakar tadi wayar eletrik yang sambung kat shower kitorang tu.. Shower tu dah lama pun.. tapi still boleh pakai kalo nak mandi air panas. Aku pulak tinggal sorang.. takde siapa ada time tu.. Aku mati-mati ingatkan mesin shower tu yang terbakar tadi..hahaha ..yang buat aku bengang kejap, siapa pulak yang dah mandi tak reti tutup plug shower tuuu... hampeh btol. Tak memasal jadi abam bomba terlajak seksi arini,,, mana taknya...dengan bertowel je.. nasib tak terlondeh tuala tu...hahaha..

Apa-apa hal pun.. aku fikir baik-baik je mungkin ada la member rumah aku ni tertekan ON plug shower tu dan lupa nak tutup balik..dan aku rasa syukur sangat kejadian tu jadi time aku ada kat rumah. Kalo jadi time kitorang semua takde kat rumah tu...habis la harta semua... dah la rumah sewa,tuan rumah lak tak berapa nak friendly macam tuan rumah sebelum ni. hehehe...





So, pengajaran aku dapat harini.. kalo nak keluar rumah or dah habis pakai benda-benda yang melibatkan eletrik ni... rajin-rajin la tutup.. bagus gak le mak aku selalu pesan camtu.. betol gak akhirnya.. sebelum benda bukan-bukan jadi.. better beringat dulu. Semoga korang pun terselamat dari jadi benda-benda macam ni ye...


16 ulasan:

  1. fuhhhhhh Alhamdulillahhhh tak melarat ,haihhhh...

    BalasPadam
  2. Huhh berdebor baca entry alwi tau...kalau kak juju di tempat alwi panik arrrrrrrr...aduyaiiiiiii...

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha...mmg panik sekejap...pastu buat2 la x panik sbb kena fikir waras. nsb baik x sibah air time x tutup eltrik tu dlu.haha..

      Padam
  3. seram jugakk.. tkut kot heater time guna pastu meletup . aishh tp tgk gmbr shower tu dah lama... tukar laa

    BalasPadam
    Balasan
    1. still boleh guna kalo mandi biasa. kalo nk guna mandi air panas mmg x la... dari awal2 pindah lg dh was2 tgk shower tu.

      Padam
  4. seram woo. takut cable kene air ke nanti, elektrik lalu tengah mandi. mahu kene renjatan. hehe

    BalasPadam
  5. alhmdulillah. nasib baik takdepaper

    BalasPadam
  6. ada baik buruknya shower elektrik nih, apapun selamat, Alhamdulillah

    BalasPadam
  7. nice sharing.... tapi nape tak menulis dah... huhuu

    BalasPadam
  8. Nasib baik tak pa2,ada berguna shower elektrik ni.
    Salam Kenal.

    BalasPadam
  9. Shower elektrik tu dah lama ni bahaya bang nasib baik x ade current bocor.

    BalasPadam